Weg met die nietszeggende ‘leuks’ en ‘interessants’

Hooggevoelige kinderen,  vind ik wel leuk. En kinderen die gepest worden, vind ik interessant. Ja maar, eetproblemen vind ik ook wel leuk….

Zei een klant van mij voorzichtig tijdens een eerste kennismaking… Geen uitspraken waar ik het heel warm van krijg: ‘Wel leuk’ en ‘interessant’. Er spreekt weinig passie uit. Het geeft jou als coach geen gezicht. En, helaas een waarheid als een koe: op ‘wel leuk’ en ‘interessant’ kun je geen business bouwen.

Er is genoeg werk voor iedereen

Ik zeg ook weleens dat de kindercoaches als paddestoelen uit de grond schieten. En gelukkig maar, want er zijn meer kinderen die hulp nodig hebben, dan coaches die dat kunnen bieden. Genoeg werk voor iedereen dus.

Bovendien, het ene kind is het andere niet. En hetzelfde geldt voor de ouders. Ieder heeft zijn eigen, unieke vraag, ieder zoekt iets anders in een begeleider, ieder zoekt iemand waarmee het klikt, iemand die goed voelt, veilig.

Dat betekent alleen wel dat je jezelf moeten laten zien. Want anders kiezen ze niet voor jou maar voor die coach twee straten verderop.

En toch…. voor jou zoveel anderen

Daar heb je hem weer….. jezelf laten zien. Maar geef nou toe, als jij iemand zoekt om jezelf te laten coachen, dan is toch een van de eerste dingen waar je naar kijkt hoe die persoon er uitziet? En wat als je dan geen foto vindt? Of als de foto niet helder is? Of dat er van alles op te zien is, maar het gezicht van die coach amper? Dan ben je weg. Genoeg andere coaches te vinden. Voor hem/haar zoveel anderen. En dat geldt voor jou ook!

Ook je verhaal mag (sterker nog MOET) spreken:  Wie ben jij? Wat maakt jou uniek en perfect voor het werk met kinderen? Waarom begrijp jij de kids bij jou in de praktijk zo goed? En wat bied jij hen dat anders is dan bij anderen?

Dit gaat over MIJN kind!

De ouders die je website bezoeken, of je flyer in handen krijgen, willen bij het lezen van de eerste zin zichzelf en hun kind herkennen. ‘Dit gaat over MIJN kind!’ en ze willen zich gerustgesteld voelen ‘Deze mevrouw weet waar ze het over heeft, bij haar moet ik zijn’. Boem, zo eenvoudig kan het zijn.

Eenvoudig, eenvoudig? Maar hoe doe ik dat dan? Nou gelukkig is daar een heel eenvoudige oefening voor die je zelf kunt doen!

Van nietszeggend naar helder, concreet en aantrekkelijk!

Stel je jezelf eens de ideale dag voor, in jouw ideale praktijkruimte, met het meest geslaagde traject ‘ever’. Misschien heb je dat al eens gehad en kun je de herinnering zo oproepen. Misschien moet je je fantasie even de vrije loop laten.

Doe gerust even je ogen dicht, duik er helemaal in. En als je een helder beeld hebt, dan pak je pen en papier.

Schrijf of teken vervolgens precies op wat je ziet:

  • In detail: wie is deze klant, een jongen of een meisje, hoe oud, hoe ziet hij/zij eruit? Waar wordt hij/zij blij van? Omschrijf dit zo concreet mogelijk.
  • Welke vraag heeft dit kind?
  • Welke vraag hebben zijn ouders.
  • Hoe ga jij met dit kind aan het werk?
  • Op welk moment gaan zijn/haar ogen glimmen?
  • Op welk moment gaan jouw ogen glimmen?
  • Wat zou dit kind of zijn ouder aan anderen over jou vertellen?

En als je die vragen hebt beantwoord, dan ben je al een heel stuk dichterbij een heldere omschrijving van jouw ideale klant en jouw toegevoegde waarde.

De ultieme check

Check vervolgens de teksten op je website of in je flyer: zie je wat je net hebt omschreven terug? Grote kans dat je hier nog wat te doen hebt. Pas je teksten aan, en je zult versteld staan wat dit doet. Met je zelfvertrouwen (niet onbelangrijk) en met het aantal aanmeldingen van nieuwe klanten.

Ik wens je heel veel succes!

Marlies


Wil je het in een keer goed doen? Wil je van een niets zeggend ‘wel leuk’ naar een overtuigend en heel eigen, aantrekkelijk verhaal? Boek dan NU een gratis sessie. Ik kijk met je mee naar de teksten van je homepage en je ‘over mij’-pagina die je nu al hebt staan, en geef je minimaal drie briljante tips waardoor de bezoekers van jouw website ook echt contact met je op gaan nemen.


LEES ook...