Over ‘The bold and the beautiful’, een snoeppot en jouw succespraktijk

Afgelopen vrijdagochtend, ik zit met een dekentje op de bank. En een kop thee en een boek.  Klaar voor een dagje NIKS. Na een paar bladzijdes dwalen mijn gedachten al af, en ik kan de verleiding van de afstandsbediening niet weerstaan. Voordat ik het weet, kijk ik naar The bold and the beautiful. Mijn eerste gedachte: ‘Jeetje, bestaat dat nog?’ En ‘ineens’ zit ik een aflevering te kijken.

Er is NIETS veranderd

Vroeger, lang lang lang geleden, keek ik vaak naar deze serie. En naar ‘As the world turns’. Uitschakelen was dat. Gedachten op nul, gewoon kijken. Ik realiseer mij dat er in die ruim 25 jaar dat ik deze serie niet heb gezien niets maar dan ook niets is veranderd. Een aantal acteurs die 20 jaar geleden al oud leken, leven – getuige hun rol in de aflevering die ik kijk – nog steeds. En ook de verhaallijn: echt, NIETS veranderd.

Ik verbaas me, hoe kan deze serie nog steeds bestaan? Seizoen op seizoen. Er verandert niets, de clichés herhalen zich steeds opnieuw. Overspel, huwelijken worden gesloten en net zo snel weer gebroken. Er worden buitenechtelijke kinderen geboren, uit datzelfde overspel. Geheimen, intriges, het houdt niet op.

Als je 1 seizoen hebt gezien, dan weet je dat je alle seizoenen daarna hetzelfde voorgeschoteld krijgt.

Herhalen, herhalen, herhalen

En ik realiseer mij: dat is de kracht van dit soort series. De bedenker van de serie wist dat de gemiddelde mens smult van intriges, van ongegeneerd spieken in het leven van een ander, van al die dingen die een beetje stout zijn en je dus nieuwsgierig maken. Dus ooit lang geleden werd dat eerste seizoen gelanceerd met al die snoepjes erin, en het was een succes. Vervolgens hebben ze dat volledig uitgenut. Door dat wat werkt te herhalen, herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Met hier en daar een keer een voorzichtige variant, en als dat niet direct aanslaat, terug naar het oude recept. Elke keer weer. Seizoen na seizoen.

Naar welke snoepjes verlangt jouw klant?

Stel je eens voor dat je dat principe toepast op je praktijk? Je verdiept je in je ideale klant. Niet een beetje, maar helemaal! Wat zijn de snoepjes waar jouw klant zo ontzettend naar verlangt? Elke keer weer?

Jij hebt de snoeppot in handen!

En weet je wat nou het mooiste is? Jij hebt die snoeppot in handen! Om zeker te weten dat jouw klant iets naar zijn gading vindt, hoef je je alleen maar in die klant te verdiepen. Zodat je de pot met de juiste lekkernij kunt vullen. Zo simpel is het!

Denk er dus niet te licht over als je mij of andere coaches weer eens hoort roepen hoe belangrijk het is je ideale klant te kennen. Doorgrond je ideale klant helemaal, maar dan ook echt helemaal. Doe die exercitie elke keer weer. Ga tot het gaatje. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is die snoeppot omhoog houden, zodat ‘ie goed zichtbaar is. Doe dat niet een keer maar constant. Net als bij de Bold and the beautiful. En als het werkt: herhaal je succesformule keer op keer. Seizoen na seizoen.

Succes!

Kun je meer inspiratie gebruiken? Ben jij er klaar voor om je praktijk tot een succes te gaan maken? Meld je dan aan voor de workshop van 22 juni. In drie uur tijd neem ik je mee in mijn ervaringen. Praktische, concrete tips en bakkenvol inspiratie. Dat beloof ik je!

LEES ook...