Wees nooit bang voor een copy cat

Pfff copy cat. Even terug in de tijd. 2015. Lekker op dreef met mijn kindercoachpraktijk krijg ik een berichtje via FB van een kersverse collega-kindercoach aan de andere kant van het land. Hoe het gaat met mijn praktijk. We babbelen er zo een beetje over. Ze vertelt dat ze het nog een behoorlijke klus vindt om klanten te krijgen, en ik beaamd dat het niet vanzelf gaat en dat het best wel hard werken kan zijn. Ik geef haar wat tips, zij complimenteert mij met mijn website. En daar stopt het gesprek weer.

Verwarring

Die zomer krijg ik een reeks aanmeldingen uit dorpen die ik niet kan plaatsen. Nu is mijn topo niet zo heel sterk, dus ik raadpleeg Google. Wat blijkt? Deze dorpen liggen aan de andere kant van het land.

Hoewel ik wel vaker klanten krijg die bereid zijn een flink stuk te rijden vind ik 1,5 uur voor het volgen van een training die overal in Nederland wordt gegeven een beetje overdreven. Dus mail ik de betreffende personen, laat weten dat zij van harte welkom zijn, maar vraag ook hoe ze bij mij terecht zijn gekomen: of ze zich realiseren dat ik aan de andere kant van het land zit?

Verbazing alom

En wat schetst mijn verbazing? Zij hebben geen idee! Waren er vast van overtuigd dat zij een aanvraag hadden gedaan bij een kindercoach in hun regio. Lang verhaal kort, ik ontdek al snel wat er is gebeurd. De website die zij hebben bezocht behoort aan de collega-kindercoach uit de eerste alinea van dit stuk.

Ik tref een nog net niet exacte kopie van mijn website. Qua uitstraling lijkt de site heel erg, de teksten zijn zelfs identiek. Maar dan ook echt. Zo identiek dat onder het linkje ‘neem hier contact met mij op’ MIJN e-mailadres staat.

Ik zal het nooit vergeten. Het voelde als een klap in mijn gezicht. Mijn adem stokte, een dichtgeknepen keel. HOE KAN DIT? Ik heb serieus nog even gedacht dat er misschien een heel logische verklaring voor was, want het kan toch niet zijn dat iemand ZO ver zou gaan?

Helaas, helaas, helaas. 

Leg eens uit…

Nu ben ik niet zo van het ‘met een gestrekt been erin’ dus ik besloot haar te bellen en te vragen wat er was gebeurd. Dat pakte verkeerd uit. Voordat ik het wist beschuldigde zij mij ervan dat ik misschien wel HAAR teksten had gejat (hallo, haar aanmeldingen in MIJN mailbox!?!).

Er moet veel gebeuren wil ik echt pislink worden, maar toen was het zover. Dit liet ik mij niet gebeuren. Dus er ging een nette mail uit, in overleg met mijn zusje de advocaat, met het verzoek binnen 2 weken de teksten aan te passen. 

De reactie: ik kan er niets aan doen. Ik heb een bureau mijn website laten maken en zij vroegen naar inspiratie en toen heb ik jouw site doorgegeven, ik wist niet dat zij hadden gekopieerd (uhuh), en bovendien ben ik ziek dus ik weet niet of ik in staat ben het te veranderen.

Je begrijpt dat ik het er niet bij liet zitten, en binnen twee weken was de website aangepast.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Waarom nu dit hele verhaal?

Omdat ik weet dat de kans groot is dat dit jou ook eens gaat overkomen (geloof mij, het overkomt mij nog steeds. Sterker nog, ik had een half jaar geleden een coach in mijn gratis challenge, zij had nog nooit een klant in haar praktijk gehad, maar inmiddels presenteert zij zichzelf als business coach met een programma dat een kopie is van…. Juist).

Onder het mom ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’ wil ik je laten zien dat er meerdere kanten aan een copy cat zitten. Het is niet alleen maar negatief namelijk.

De keerzijde

Okokokok, als ik nu kom met ‘Het is een heel groot compliment dat je wordt gekopieerd’ zie ik je al met je ogen rollen. Dat is in ieder geval wel wat ik doe als iemand dat tegen mij zegt. Maar, het is wel waar.

Het betekent dat je uitstraling zo sterk is. Dat je verhaal zo goed overkomt. Dat je succes zo vanzelfsprekend lijkt… dat die ander die nog niet succesvol is, misschien wel super onzeker zelfs, echt gelooft dat JOUW manier DE manier is. En dan is het onder het mom van ‘oh, dit is precies wat ik ook wil en bedoel’ zomaar ineens gebeurd dat inspiratie omslaat in kopieergedrag. Vaak onbewust, dus niet vervelend bedoeld NAAR jou. Wel heel vervelend VOOR jou.

Alles draait om energie

Ik geloof overigens dat je niet zo bang hoeft te zijn dat een copy cat zomaar klanten van je weg zal kapen. Allereerst omdat jouw energie erin zit, en dat voelen toekomstige klanten. Het verhaal is dan toch een beetje ‘off’ ergens. En als het wel klanten aantrekt, dan komt het verhaal vroeger of later uit.

Zoals in het voorbeeld van mij (laten we wel wezen, eigenlijk is het toch hilarisch dat je zo goed kopieert dat je zelfs de contactgegevens meekopieert). Maar meestal omdat de klant aanhaakt op een bepaald verhaal met een bepaalde energie, dan bij de copy cat over de vloer komt en ineens wordt geconfronteerd met een andere energie. Dan klikt het niet meer. Suits the copy cat right, maar is wel echt ruk voor die klant. Want die heeft hulp nodig, heeft zijn kwetsbaarheid getoond en krijgt dan niet wat hij nodig heeft. En dat, dat vind ik nog het allerergste aan zo’n situatie.

Wat maakt JOU uniek

Maar, er is ook iets heel heel heel tofs aan. Want, zo’n copy-catsituatie dwingt jou tot twee dingen:

1. Bepalen hoe belangrijk je het vindt er een punt van te maken, en daar dan gepast actie op ondernemen (op websiteteksten zit ook gewoon copyright, punt). Dit vraagt grenzen aangeven to the max, professionaliteit van de eerste orde en het tonen van persoonlijk leiderschap dat HET verschil maakt tussen hobby en succes. Maar ook:

2. Jezelf nog eens in de spiegel aankijken: Hoe uniek ben jij eigenlijk? Waar zit nog goud in jou dat je niet laat zien aan de buitenwereld? Welk verhaal houd jij nog verborgen voor de buitenwereld terwijl het jouw toekomstige klant juist heel erg zou dienen als je het naar buiten zou brengen?

JOUW verhaal

En dat laatste, dat is niet te kopiëren. Want jouw ervaringen, jouw levensverhaal, jouw anekdotes zijn van JOU. Die zijn uniek. Die zijn helemaal JIJ!

Ik wil je dan ook echt op het hart drukken op zoek te gaan naar dat verhaal in jou. Zodat je dat stap voor stap kunt gaan vertellen. Zodat daar de klanten op af komen die in elke vezel van hun lijf kunnen voelen dat ze bij JOU moeten zijn, en niet bij die copy cat. Hoe cool is dat?!?

Luister ook eens naar deze podcast