Mijn praktijk ontstond vanuit een vlucht. Niet vanuit een verlangen

Ergens in 2014 ontmoette ik Katrien tijdens een training. Een krullenbol met een heel ondeugende, vrolijke en super energieke blik in haar ogen. Een vrouw die weet wat ze wil. Een vrouw met ontzettend veel ervaring. Met een visie. Een missie. En een dochter waarmee dat allemaal begon. Ik wist dus dat ik haar MOEST interviewen. Want, hoe is haar ondernemersreis nou eigenlijk verlopen voordat ik haar leerde kennen?

“Mijn praktijk ontstond in eerste instantie vanuit een vlucht. Niet vanuit een verlangen.”

Oh? Die zag ik niet aankomen…

Katrien stond 12 jaar voor de klas. Dat zij met kinderen wilde werken, dat wist zij al van kleins af aan. Dat zij niet altijd hetzelfde wilde doen, dat wist zij al even lang. En dat laatste bleek in de klas best een lastige te zijn. Zij daagde zichzelf daarom zo veel mogelijk uit, om tegemoet te komen aan haar veranderingsdrang. Zij ontwikkelde in die 12 jaar allerlei materialen, en greep de kans als zij eens een ander vak kon geven. Toch was het op een dag genoeg geweest. Want wat zij ook deed, haar tempo lag een stuk hoger dan de veranderingen in het onderwijs konden bijbenen.

Twee bedrijven opgericht tijdens de zomervakantie

“In de zomer van 2011 kreeg ik een mailtje. Ik weet niet eens meer van wie. Daarin stond: ‘Ben jij ook zo’n docent die aan het eind van het school jaar de tas niet in de hoek gooit maar gelijk plannen gaat maken voor het nieuwe schooljaar? Doe dat nu eens niet.’ Die zomer concentreerde ik mij op mijzelf. Praten, praten, praten met manlief. Aan het eind van de zomer had ik ontslag genomen en twee bedrijven opgericht: Bloei op Remedial Teaching en De Omdenktuin, natuureducatie voor kinderen.”

Hoewel zij achteraf gezien niemand zou adviseren twee bedrijven tegelijkertijd te starten, markeerde dit wel de weg naar haar vrijheid. Zij nam, nog voordat zij een klant of opdracht had, ontslag. Zij bouwde een website voor Bloei op, plaatste een schild aan de deur onder het mom ‘Ik zie het wel’. En verder hoefde zij niets te doen. Haar huis ligt namelijk in de aanlooproute naar een basisschool, dus ouders hadden in no time in de gaten dat zij er was. Met De Ontdektuin stapte zij op een BSO af, wat direct resulteerde in een opdracht voor twee dagen in de week. Katrien was in business.

Wat je op zaterdag leert, kun je op maandag uitproberen

Toen een jaar later de opdracht bij de BSO stopte, ontdekt Katrien dat ouders weliswaar lyrisch waren over De Ontdektuin, maar alleen als het gratis was. Daar was dus geen cent aan te verdienen. Katrien concentreerde zich daarom vanaf dat moment vol op Bloei op. “En, toen begon mijn zoektocht: wat wil ik eigenlijk echt? Ik deed een kindercoachopleiding, verdiepte mij in andere manieren van leren. Ik gaf duizenden euro’s uit aan cursussen waarvan ik nu soms denk ‘doe ik niks mee’, maar tegelijkertijd juist weer wel: zo heb ik ontdekt wat ik wilde en wat bij mij past, en wat niet. Want het allergrootste voordeel van een eigen praktijk is dat je iets dat je op zaterdag leert, op maandag kunt uitproberen.”

Ik kan mijn eigen kind niet eens helpen!

In 2012/2013 liep het aantal klanten in haar praktijk, dankzij de crisis, terug. En tegelijkertijd liep haar dochter vast in het onderwijs. “Ze zat helemaal op slot. En ik dacht alleen maar: ‘Heb ik potverdorie zelf een praktijk aan huis, ik begeleid kinderen en ik kan mijn eigen dochter zelf niet helpen!”

Op zoek naar de juiste begeleiding voor haar dochter ontdekte Katrien reflexintegratie. Zij ging dagelijks met haar dochter aan de slag met verschillende oefeningen die de niet-geïntegreerde reflexen die haar blokkeerden, alsnog moesten integreren. “Op een dag maakte ze een opmerking die ons versteld deed staan. Vanaf dat moment zagen wij dat zij zich weer volop begon te ontwikkelen. En toen moest en zou ik zelf ook de methodiek leren. In eerste instantie voor onze dochter, maar al snel ook voor de kinderen bij mij in de praktijk.”

Het vlammetje ging dus vol aan. Dit is ook de periode waarin, en de energie waarmee, ik Katrien leerde kennen.

Overtuigen door te laten ervaren

Katrien realiseerde zich dat het een uitdaging zou worden ouders te overtuigen van de kracht van deze volledig nieuwe, en in Nederland nog onbekende methodiek. Dus besloot zij haar remedial-teachingsessies van ¾ uur te verlengen naar een uur. Dat extra kwartier gaf zij gratis, op voorwaarde dat ouders erbij zouden zijn en dat zij in dat kwartier met reflexintegratie-oefeningen aan de slag gingen. Vanaf dat moment gebeurde er zoveel bij haar cliënten, dat zij dit al snel haar officiële werkwijze werd. En de resultaten liegen er niet om.

Alle puzzelstukjes vallen in elkaar

Hoe zou Katrien haar werk nu omschrijven? “Ik werk met kinderen die vastlopen in het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in principe in aanleg tot alles in staat zou moeten zijn, maar dat je ergens een blokkade kunt oplopen waardoor het leren niet lukt. Ik ga daarom echt kijken waar het kind in de ontwikkeling is vastgelopen, die ontwikkeling weer op gang brengen en pas dan nieuwe strategieën oefenen. Ik werk systemisch, met reflexintegratie, en ik breng de geboorte in kaart. Alle puzzelstukjes vallen nu in elkaar.”

Katrien had ongeveer 5 jaar nodig voordat zij er volledig op vertrouwde dat haar praktijk goed liep en zou blijven lopen. “Voor de buitenwereld is duidelijk wat ik te bieden heb. Dan wordt die sprong voor ouders makkelijker. En ik weet inmiddels dat ik in de winter meer tijd voor mijzelf nodig heb. Op de een of andere manier loopt het aantal klanten dan vanzelf wat terug. In de lente plop ik weer op, en de klantenstroom komt dan ook weer extra op gang. In het begin moest ik daar nog aan wennen, nu weet ik dat het goedkomt en zit ik er heel relaxt in.”

Enneh, ook met haar dochter gaat het inmiddels hartstikke goed. Dus met recht een succes te noemen!

De miepgedachten van Katrien

Natuurlijk ben ik hartstikke nieuwsgierig wat de grootste miepgedachten waren die Katrien hebben tegengehouden in haar praktijk?

Ze lacht: “Ik kan niks, en ik weet niks. Maar ook: Ben ik wel goed genoeg. En: Eerst moet ik dit gedaan hebben, dat geleerd hebben, en zus en zo en dan kan ik pas…. Inmiddels weet ik dat ik vele malen meer weet dan de mensen die bij mij komen, ook al denk ik soms dat ik niet zo veel weet. Dat is ook de consequentie van al die cursussen. Er blijft ontzettend veel dat je NIET weet. Ook vond ik mezelf in het begin voor schut staan omdat ik vanuit huis werkte. Totdat ik het op een dag aan mijn klanten vroeg. Bleek dat ze het helemaal prima vonden. Toen kon ik dat loslaten. Het geld dat ik hierdoor overhoud kan ik weer besteden aan cursussen, of een dagje sauna.”

Katrien verrast mij met de opmerking dat miepgedachten ook heel reëel en functioneel kunnen zijn: “Als ik nu een klant krijg waarbij ik denk ‘dit is te ingewikkeld, ik kan dit niet’, dan weet ik dat het een reële gedachte is. En dan moet ik doorverwijzen.”

De succes-TIPS! van Katrien

  • Als je een vraag krijgt waar jij niets mee kan, durf dat dan ook aan te geven. Verwijs door. Zorg dus wel dat je een beetje een netwerk hebt.
  • Zorg dat je baas bent over je eigen agenda. De klant is koning, maar jij staat daar nog net boven!
  • Concurrentie bestaat niet, maar je voelt het soms wel.
  • Geloof in wat je doet, en doe je eigen ding. Dan vinden je klanten je wel.
  • Investeer in contacten met de buitenwereld: scholen, orthopedagogen en andere instanties.
  • Laat jezelf zien, maar dring jezelf niet op.
  • Zorg goed voor jezelf, door te investeren in jezelf, laat jezelf coachen.
  • Als je wacht tot alles perfect is in je hoofd, dan doe je het nooit. Dus heb je een idee, spring en doe.
  • Gun jezelf een mooi salaris. Ga jezelf dus niet vergelijken met andere coaches en je aanpassen aan ‘de standaard’.
  • Werk vanuit je gevoel. Je kunt vanuit je hoofd wel bepalen wat je wilt en hoe, maar dat werkt niet.
  • Zorg dat je goed werk levert, want de meeste klanten krijg je uit mond-tot-mond reclame.

Tot slot voegt Katrien toe: “Mijn klanten komen allemaal viavia. Ze weten waarvoor ze bij mij moeten zijn. Dat maakt wel dat ik al tijden niets aan mijn website heb gedaan. Of dat handig is? Daar kom ik wel achter.”

Geweldig vind ik dat, want ik geloof echt dat het zo werkt. Als je de boel eenmaal goed op de rit hebt. Weet waar je voor staat. En wat je voor wie kunt betekenen. En je hebt daarin eenmaal je sporen verdiend. Dan is je klant je grootste uithangbord. Die website doet er dan niet zo veel meer toe.

Ik hoop dat het verhaal van Katrien je heeft geïnspireerd. En, heb je vragen? Reageer dan gerust. Dat kan onder dit bericht of via: info@jouwsuccespraktijk.nl of 06 43 40 86 81.

Ik hoor graag van je!

Marlies van der Hout, Jouw succes-PRAKTIJK!

LEES ook...