De zielenroerselen van een Calimero die precies groot genoeg blijkt te zijn

De punt van mijn pen zweeft net boven het papier. Mijn hart klopt in mijn keel. Als ik het opschrijf, dan is het echt. Durf ik? Ik zet de punt neer en schrijf het bedrag op. Mijn omzetdoel voor 2019. Ik kras het door. Zet er een beduidend lager bedrag neer, ongeveer mijn omzet van 2018. Ik realiseer mij dat dat bangeschijterij is. Kras weer, en zet een twee keer zo hoog bedrag neer. AAAAHHHHHHH. En nog een keer krassen, het eerste bedrag staat nu weer op papier. Dat bedrag kwam niet voor niets in mij op. Zo klopt het. Mijn hart wordt weer rustig.

Ik gluur op het blaadje van degene naast mij. Zij ziet mij kijken. Heft haar papier op om haar omzetdoel te laten zien. Met een grote, zelfverzekerde grijns. Ik zak nog net niet door de grond. Dat bedrag is 3 x zo hoog als het mijne. Ik voel mij even Calimero.

Heel even maar, gelukkig. Want ik reken even een paar dingen door. Als ik die 3 x hogere omzet ook zou nastreven. Wat betekent dat dan? Op welke manier zou dat voor mij haalbaar zijn? Ik loop een paar opties na:

1. Drie keer zoveel klanten maken

3 x zoveel klanten maken in het komende jaar. Uhhhhh, nou, ik kan veel. En ik weet dat ik groei. Maar 3 x zo veel, dat is wel heel veel meer. In 1:1 trajecten red ik dat sowieso niet. Veel meer rek in mijn week zit er niet. Dus, dan moet ik met meer groepen gaan werken, of met grotere groepen. Nee, dat wil ik niet. Het aantal groepen dat ik nu heb gepland, is precies hoe ik het nu wil. Dan is er nog meer dan genoeg ruimte voor 1:1-trajecten. En die wil ik niet loslaten. Ze zijn veel te krachtig en leuk. En meer dan die 6 deelnemers in een groep wil ik ook niet. Want met 6 kan ik iedereen nog de persoonlijke aandacht geven waar ik voor sta. Met meer wordt dat een lastige. Misschien denk ik daar over een jaar anders over. Maar voor nu is het dit. Optie 1 valt dus voor nu af. Ik besluit in juni, halverwege het jaar, opnieuw te overwegen.

2. Prijzen minstens verdubbelen

Mijn prijzen substantieel verhogen. Dat kan. En het klopt niet. Voor mij niet. Ik heb mijn prijzen zorgvuldig gekozen. Ze kloppen zo goed, dat ik er niet eens meer over na hoef te denken. Niet ga zwalken, twijfelen of aarzelen als ik een aanbod doe. Daar zit dus een grote, heel grote gevoelscomponent bij. Voor dit moment kloppen die prijzen helemaal. Sta ik er 100% achter. Niet te hoog, niet te laag. Dus ook daar wil ik niet aan tornen. Weg optie 2.

3. Online verdienmodel

Een klapper maken met een online training. Oh ja, die online training gaat er komen. Zeker. Maar, nu nog niet. Wanneer dan wel? Zou ik dat NU willen? Nee! Want ik heb al een aantal projecten bepaald voor 2019 die al mijn aandacht vragen. En als ik opnieuw zou kiezen, dan kies ik toch echt weer diezelfde projecten. Dus nee, die online training: nu nog even niet. Daarmee valt ook optie 3 weg.

Calimero groeit rustig en gestaag

En hoppa, daarmee is het voor mij rond. Rust en een rotsvast vertrouwen dalen in mij neer. Calimero is helemaal niet zo klein. Calimero maakt zorgvuldige keuzes, haar eigen keuzes. Deze Calimero laat zich niet gek maken door de ander. Niet altijd even makkelijk, maar wel te doen. Calimero is precies groot genoeg. En Calimero groeit rustig en gestaag. Op haar eigen tempo. Niet het tempo van een ander, haar eigen tempo.

Kies voor een omzetdoel dat bij JOU past

Die Calimero, die ontmoet ik ook bij velen van mijn klanten. Bedragen zeggen velen niets, of zijn eng. Doodeng. Of vies. Want, je wilt immers al die klanten helpen. Ze toegang geven tot een beter, fijner, zelfverzekerder leven. Geld staat dan op het tweede plan. Of op het derde. Of…

Het gevaar is dat er dan geen omzetdoelen zijn, of doelen die volkomen onrealistisch zijn: omdat je er nog geen dagelijkse boterham voor op tafel zou kunnen zetten, of omdat er luchtkastelen worden gebouwd omdat je ergens hebt gehoord dat dat HET omzetdoel is van een ondernemer die zichzelf serieus neemt.

Dus tegen al die Calimero’s die mijn blogs lezen wil ik zeggen: Zorg ervoor dat je je doelen baseert op zorgvuldige overwegingen. Ken de cijfers van je bedrijf. Zorg dat je weet hoeveel tijd je hebt voor je business. Bepaal hoe jij het liefste werkt. En kies vervolgens voor een doel dat bij JOU past.

(OH, EN VOOR DEGENEN DIE DENKEN: DAT EENDJE, IS DAT CALIMERO? IK KON GEEN VRIJ VAN RECHTEN TE GEBRUIKEN FOTO VAN CALIMERO VINDEN: BETTER SAFE THAN SORRY!)

EN, NOG EEN KIJKJE IN MIJN KEUKEN: IK STEL ELK JAAR EEN OMZETDOEL, REKEN DAT OM NAAR MAANDDOELEN, BEPAAL WAT IK MOET DOEN OM DAT DOEL TE BEPALEN, EN VERVOLGENS LAAT IK DAT GROTE BEDRAG LOS. GEEN BLINDSTAREN OP DAT GROTE EINDDOEL, GEEN KAKEN-OP-ELKAAR-EN-DOOR MENTALITEIT, MAAR ONDERNEMEN VANUIT VERTROUWEN. IK KAN JE ZEGGEN: HEEL EFFECTIEF EN HEEL FIJN. WIL JE DAAROVER MEER WETEN, MAAK DAN GERUST EEN AFSPRAAK VOOR EEN GRATIS SESSIE.

LEES ook...